utdanning

Årets oppdagelse

Denne uken lærte jeg noe utrolig nyttig! Jeg er sikker på at jeg vil huske det resten av livet, og vil kunne benytte meg av erfaringen i en rekke viktige situasjoner. Nå kjenner jeg på et stort behov for å dele lærdommen med mine venner i nord.

I disse tider skriver jeg masteroppgave i Nederland. Innen halvannen måned er profesjonsstudiet mitt i boks og jeg kan kalle meg jurist. Jeg befinner meg med andre ord i en krevende periode der resonnementet granskes for logiske brister, fotnoter koordineres med referanselisten og presens -s’en legges til der den hører hjemme. Det er litt av en akademisk kjøttkvern en skal gjennom, og så kommer man til slutt ut på den andre si’a og skal visstnok føle seg født på ny. Det blir nok fint.

Mye har jeg lært, og mye har jeg famlet meg fram til sjæl – sånn det skal være, med andre ord. Men en ting jeg har stukket seg ut som mer bemerkelsesverdig enn det øvrige, og det knytter seg til problematikken: når man er for mange som vil spille bordtennis på en gang men bare har ett bord – hva gjør man da???

Det fikk jeg svar på i går, i en nedlagt opel-fabrikk et stykke utenfor sentrum i min nederlandske studentby. Bygget var vakkert dekorert med spraymaling om livets kamp og sinte menn, og utenfor røykte glade ungdom med lange sorte frakker.  Jeg og ei venninne fra peace-making-klassen min stakk innom for å hilse på godtfolket, og der, idet vi nådde toppen av den lange smale trappeoppgangen, lyste den store bord-tennis-problemstillingen mot oss; to bord; femtiåtte gjester.

For å forbedrede oss i kampen om en pingpong-runde grabbet vi to køller og en ball, slik at vi var klar til å kaste oss over ett av de to bordene. Nesten som et mirakel ble ett bord ledig før vi engang rakk å tenke på å kjøpe solo i baren. To nano-sekunder etter at observasjonen var gjort lå jeg på magen oppå bordtennisbordet med armer og bein spredt til alle kanter og hylte «MIN TUR!»

Og det ble vår tur. Jeg survet, Marie slo tilbake, jeg misset og vi startet på nytt. Slik holdt vi på i ca 30 sekunder, frem til fem, FEM (!) nederlendere liksom ville «være med»…? For det første snakker nederlendere rart, men for det andre så har de tydeligvis en merkelig oppfatning av omstendighetene fra tid til annen. Jaja, jeg tenkte mitt, men hvorfor ikke gi det et forsøk. Jeg surver, Marie slo tilbake, …og så meide den ene nederlenderen meg i sia for at jeg skulle fløtte meg. Jeg fatta ikke bæret og fektet etter ballen for å smelle den over nettet, hvorpå nederlenderen fikk et forundret uttrykk i ansiktet.

Image

Kø-løsning på bordtennis-problematikk

Jeg skjønte i det minste at det var noe jeg ikke snappa opp i denne pingpong-situasjonen, og fikk behov for å ta to skritt tilbake. Og da åpenbarte livsvisdommen seg for meg! Nederlendere kan spille bordtennis med opp til 20 personer av gangen! Konseptet er som følger: Man står i kø rundt bordet. Én etter én sender de ballen over nettet, og etter å ha touchet ballen én gang, flytter de seg, slik at nestemann, bak dem, kan ta imot ballen når den kommer tilbake. Deretter følger de køen som går i ring rundt bordet, helt til de kommer til den andre siden, der de på ny slår ballen over nettet så snart det er deres tur. Nesten som stolleken. Den som gjør en feil (mislykket serve, slår ballen i nettet, eller bommer på bordet i henhold til vanlige bordtennis-regler) må trekke seg ut av køen. Slik minker antallet spillere og køen løser seg opp. Når det kun er tre-fire spillere igjen, må man løpe fra den ene siden av bordet til den andre for å rekke å slå tilbake en ball som han «bak deg» sender over nettet. Man kunne blitt svett av mindre. Når det kun er to spillere igjen, spiller disse «vanlig» bordtennis – best av tre. Når vinneren er kåret, slår de med siden av kølla mot bordet for å kalle tilbake køen, der alle på ny har en sjanse til å bli rundens mester.

Jeg har ikke ord – en genial løsning på det som før var et umulig bordtennis-problem. I dag var jeg tilbake på lesesalen og tilegnet meg kunnskap som ikke føles verdt å dele etter gårsdagens store bordtennis-opplevelse. Håper livet ditt blir litt enklere fremover!

Legg igjen en kommentar

