samfunn

Hollenderen i holdt

Mye blir sagt om den liberale nederlenderen. Stereotypien av de høye, rakrygga mannebeina er nok ikke mer enn en gjennomsnittssannhet, at de spytter mens de prater er nok en teori som jeg derimot ikke har blitt nevneverdig utsatt for, og treskoa har jeg ikke sett snurten av. Det som imidlertid kan bekreftes er at absolutt alle har minst én sykkel og at lukten av marihuana stadig er innen rekkevidde.

Men en ting jeg ikke ante var hvordan det flate landet påvirker folkets mentalitet. I Norge har vi fjell og fjorder, kriker og kroker som vi må tilpasse oss til enhver tid. Vi kan bygge er nabolag av villaer i overheng, balansere på smale stier, og ikke minst praksisen der bilistene svinger av veien og vente på passerende bil i egen luke når vi skal over et fjellpass. Som nordmann har jeg vent meg til å tilpasse meg omgivelsene med tanke på hvor jeg står og går. Det trengs ikke i Holland.

Åpna landskap

Ingen grunn til å fløtte seg når det er plass nok

Sammenlignet med Norge har nederlederne vent seg til store flater med rom til alle Man trenger ingen passasjeluke fordi veien er bred nok, fordi hindringene i å lage bred vei er ikke-eksisterende. Og du trenger ikke se opp for stup eller steinras, og derfor må du heller ikke flytte deg. Og nå er vi inne på sakens kjerne – nederlenderen flytter seg ikke.

I den tradisjonsrike byen hvor jeg holder til er gatene smale og butikkene små, men nederlenderne har tydeligvis ikke endret mentalitet av den grunn. De kan stå foran utgangsdøra og når jeg skal ut med en svær sekk og søtten bæreposer, kan de bli stående like standhaftig. Om jeg skal av en proppfull buss prøver nye passasjerer å trenge seg inn før andre slipper ut. Hvis jeg gjør et forsøk på å snike meg rundt nederlenderen, men skumper borti, beklager jeg i håp om at de skal forstå behovet, men får ingen respons.

Når ei dør er ei dør og en vegg er en vegg, er det flate landet lite til hjelp. Kan noen vennligst oversette dette til nederlandsk? – gjerne med litt uskyldig spytting innimellom.

Legg igjen en kommentar

