utdanning

Advo(s)katers

hvor-mye-koster-advokat

I anledning mitt fem ukers underground-prosjekt i advokatyrket har jeg måtte dyrke fram den grasiøse karrierekvinnen i meg. Ettersom den kvinnen er usynlig liten ble forberedelsesbehovene tilsvarende store, men business-looken falt omsider på plass. Å prøve-gå stramme skjørt, strøkne skjorter og høye heler på hybelen får meg til å føle meg som en oppslagstavle – med adgang for den som kan betale til å henge opp sine egne meninger.  Uvant. Imidlertid er følelsen bedre på kontoret, der overholdt kleskode gjør meg til en av dem.

Det er fint å passe inn, men samtidig rart å være en del av et miljø som fremhever andre verdier ved samfunn og juss enn hvordan jeg har tenkt før. Her livnæres vi av konfliktskapning, og av den grunn blir ikke tillitsbygging og diplomati særlig omtalt. For å bøte på jobbtilhøringheten måtte jeg engasjere meg i en annen aktivitet for å gjenvinne balansen. Skateboardet ble derfor redningen, og det har brakt meg mer eller mindre trygt til kontoret hver morgen. Blikkene fra kollegaene er et artig syn når jeg smyger meg gjennom korridorene antrukket i svart kjole med skateboardet i hånda. Imidlertid går det ikke inflasjon i kommentarer, foruten da advokaten på nabokontoret lyste opp ved synet av brettet og kunne fortelle at skating hadde han ikke drevet med siden det ble lovlig en gang på åttitallet. Litt av noen typer.

Dresskledd og skatende over Aker Brygge

Også vår gamle Bestemor fikk prøvd seg som skater i Oslo sentrum en vakker augustdag. Jeg og min søster lånte rullestol fra Hjelpemiddellageret og skatet med Bestemor fremfor oss til hennes store begeistring. Her følger en film av min skatende Bestemor, som i våres fylte 80! Nyt showet så skater jeg avgårde til Nederland ett års tid for å gjøre meg finito med jussutdanningen, en gang for alle. Tschüss!

2 thoughts on “Advo(s)katers

  1. Tusen takk for fantastisk rappevideo! Heldige bestemor! Ha det flott i Nederland, Kathinka! Håper vi treffes en vakker dag!
    Klem fra Berit

Legg igjen en kommentar

