samfunn

Bergen Breakup

Bergen har forført meg mang en gang. Byen har fått meg til å tro at jeg hører til her. Det er nok også riktig, og da føles livet så ubeskrivelig godt. Men noen ganger er tilhøringhetsfølelsen en halvsannhet, og da er Bergen en mannevond plass å være. 

Det er fem år siden jeg ble bergtatt av bergensauraen, og det har gitt meg mange utrolige opplevelser –  fra menneskemylder på fisketorget, til ro på Ulriken – fra utfordrende studieoppgaver, til avslappende vinkvelder. Mine sterkeste minner knytter seg til byfjellene – og disse er både elsket og hatet. Jeg fortrylles av utsikten og gir meg fullstendig hen til frihetsfølelsen. Tankene flyter ukontollert, og jeg glemmer mine forpliktelser. Naturen gir avstand til arbeidet, mulighet for refleksjon og ny energi. Det motsetningsfylte ved fjellene er at de isolerer meg i sentrumsgryta og skaper en følelse av at verden utenfor en uoverkommelig langt unna. Følelsen av å være frivillig innesperret i den vakre vestlandsbyen er frustrerende, og gjør at jeg kan hate byfjellene for alt det skjuler.

Ulriken målbinder

Ulriken målbinder

Som et tveegget sverd og sjeldent forutsigbart. Det svinger i brå kurver, fra opptur til nedtur, og jeg må bare stole på at det hele vil gi mening. Nå som jeg har kommet meg på plass i hovedstaden (og lider av et akutt storbysjokk) føler jeg at Bergen ga meg noen givende år. Takk til alle som har vært med å skape en meningsfull hverdag. Ta godt vare på den unike byen – jeg vet vi sees igjen!

Alt dette skal begynne en gang til

den boken jeg gikk rundt med og leste i

skal bli lest av en annen. For første gang

skal noen lære å telle til ti, og så til hundre

og noen skal lære seg dagene og dermed lære seg at

fredag er den beste dagen og søndag den verste

fordi søndagen er den dagen du bare venter på mandag

og mandag til torsdag kan ingen regne ordentlig med

som jobber hele dagen og sitter i en stol om kvelden

Men alt dette skal likevel begynne på nytt:

noen skal sitte på trappa i det skvetne lyset

og prøve å skrive et lite dikt på en lapp

og noen skal lære seg å sykle,

og noen skal lese at universet utvider seg

og om soler som bare fortsetter å eksplodere

og noen skal lese gammelhebraisk og ornitologi

og gå ute om kveldene med hendene i jakkelomma

og vite at de skal dø, men ikke ennå

først skal en annen bli forelsket i dem, forhåpentligvis,

og så skal noen gå fra dem, men ikke ennå

fordi alt dette skal begynne en gang til: noen skal lese

Pablo Neruda for første gang, og Osip Mandelstam

og Bertholt Brecht, noen skal lese Wislawa Szymborska

og noen skal oppdage hvor mange vi er som lever i verden

og plutselig vite at hver eneste av oss er et individ

selv om det ikke er individualisme nok til alle

og selv om det ikke er sant at alle mennesker

er like mye verdt skal noen lære det og tro på det

helt til det ikke er mulig å tro på det lenger

fordi det ikke ser ut til å være sant

fordi det ikke ser ut til å la seg gjøre

selv om ingenting annet er mulig å tro uten at mørket

strømmer oppover i etasjene

og at mørket en dag når opp til føttene dine

og at du en dag vasser i det og får det på hendene

og brøler i mørke og drikker mørke, ikke fordi du er tørst

men fordi det ikke finnes noe annet, og fordi det gamle

flekkete lyset som fantes ikke var tilstrekkelig til alle

var det ikke sånn? men alt dette skal bli gjentatt av en annen

og lyset skyter uopphørlig gjennom 300.000 kilometers

mørke og bruker kortere tid enn en mager katt på å finne deg

der du står og prøver å finne nøklene i lommene på jakka

og alt som skjer deg skjer enten du tror det er sant eller ikke

Dikt skrevet av Geir Gulliksen

Legg igjen en kommentar

