utdanning

Studielykke

Det er fredag ettermiddag. Ukedagene er slutt, og helgen står for tur. Behovet for å koble av er påtrengende. Eksamen om to uker, studiets kanskje største styrkeprøve nærmer seg. Tid til å koble av er mangelvare. Mange av studiemålenes brikker har falt på plass, men flere av brikkene vet jeg ikke opp eller ned på. Leksene er såvisst ikke i boks.

Så sitter jeg der, fredag kveld. Vanlige mennesker har lagt bort arbeidet for mange timer siden, og noen har kanskje aldri tatt det opp. Derimot holder pensum og jeg det gående, og morgendagen ser nok lik ut den òg. Spennende er det utvilsomt, men noen ganger slår det meg; er det ikke litt konstruert? Selvsagt er jussen menneskeskapt, men trenger vi et så detaljstyrt samfunn? Den industrielle utviklingen har skapt enorme materielle resultater hvilket gjør hverdagen enklere, men for stigende livskvalitet? Målt i fysisk helse og antatt levealder: opplagt. Målt i latter? (fus til å ikke svare).

Men så kravler jeg meg gjennom studiene likevel. Tapper og sta. For å bidra til å avansere samfunnet ved å utvikle regelverket. På et beltebånd av medstudenter, men likevel alene. Det kjennes litt tomt. Er det ensomheten som kommer snikende? Bare for å få den smådeprimerte tanken avkreftet tikker det inn en SMS. Hah! Jeg har jo venner!

IMG_9459

«Hei ellen. Er hos peggy og espen men tom for strøm. Eneste lader er i peggy sin telefon! Kos deg ikveld (: elsker deg. Jon»

Fra å få ensomheten avkreftet til en klar bekreftelse – SMS’en er opplagt feilsendt. Jeg er overhode ikke Ellen. Flott!

– Takk og lov for pensumlitteratur. Hva skulle jeg gjort deg foruten.

Legg igjen en kommentar

