samfunn

Gjesteblogg: «Image på boks»

Min trofaste følgesvenn druknet en regntung lørdag i april. Vi hadde vært sammen i mer enn tre år, men jeg kjente han nok egentlig ikke så godt. Jeg ga han aldri så mye oppmerksomhet. Det var alltid på mine premisser. Han var en veldig enkel sjel, men jeg var helt avhengig av han, og på et vis var jeg glad i ham. Det hele var et meget praktisk og lite personlig forhold. Min venn het Nokia 3210.

Forfatter: Frøydis Aakenes

Den avdøde følgesvennen

Noen dager etter den tragiske drukningsulykken blir savnet for stort. Allerede mandag tar jeg derfor turen til en Elkjøp i Trondheim sentrum. Jeg foklarer ekspeditøren at jeg er på jakt etter en ”billig og helt enkel mobiltelefon”. Han viser meg da raskt  ”en enkel og grei NOKIA mobil, med 4 megapixel kamera, Wifi, fargeskjerm, bluetooth og innebygd mikrobølgeovn, nå til bare 1499 kr”. Jeg, som aldri har eid en mobil til en verdi over 600 kr, blir ganske sjokkert. – Er dette virkelig det billigste du har? – Og  ja, med mindre man kjøper en mobil med abonnement og 117 måneder bindingstid, er dette det absolutt billigste.

Det blir noen sekunders stillhet. Jeg har på ingen måte behovet for å bruke et kvart studielån på en mobil, og har derfor ikke noen flere spørsmål.  Jeg gjør likevel et siste forsøk: – Du er sikker på at du ikke har noe billigere altså? Jeg er bare ute etter det enkleste av det enkle. Kamera og internett har jeg for eksempel ingen behov for, hvorpå selgeren presenterer meg for en modell til 400 kr, men understreker at den ikke kan brukes til noe annet enn å ringe med og sende sms. Jeg blir matt – var det ikke akkurat det jeg spurte om?  En ”enkel mobil” – ligger det ikke i dagen at dette er nøyaktig hva denne ekspeditøren nå presenterer meg for?

Bak meg i køen står en middelaldrende kvinne og hennes venninne. Hun er også på mobiljakt, men er tydeligvis ute etter noe litt annet. – En Iphone 4S i hvit. Ekspeditøren leter gjennom alle kataloger og databaser, og kan etter en stund meddele at  – jo da, det har vi, men dessverre kun i svart. Kvinnens umiddelbare respons er – hva med en Iphone 3GS i hvit?. Men nei, heller ikke denne har butikken i hvit.  – Hva med en Samsung Galaxy S i hvit? Sony Xperia tipo i hvit? Damen utbryter til slutt rimelig desperat – jeg tar hva som helst, bare det  er HVITT!

Man skal ikke lenger bare kommunisere med dingsen, men dingsen kommuniserer altså også noe i seg selv

Min Wikipedia-definisjon av ”mobiltelefon” ville nok vært følgende: ”En dings  med antenne som kan dekke det praktiske behovet som oppstår når to parter ønsker å kommunisere med hverandre, men hvor den geografiske avstanden mellom de nevnte partene er så stor at selv ikke roping vil fungere. De mest sentrale funksjonene er at den kan ringes med og at den kan sende sms».

Alle har selvfølgelig ikke et like snever og upersonlig forhold til sin mobiltelefon, men jeg har helt frem til denne mandags morgenen i april, levd i den tro at dette er en relativt utbredt holdning. For eksempel er det essensielle i den middelaldrende kvinnens Wikipedia-definisjon kanskje ikke ”praktisk behov”,  ”sms” eller ”ringe med”.  Uten å spekulere for mye, kan man tenke seg at kvinnens definisjon inneholder ordene ”kul”, ”innebygd hjemmekino” og  ”matcher det nye antrekket”. Kanskje er det jeg som er den middelaldrende her?

Dingser med antenner, og dingser generelt, har gått fra å være noe som dekker et praktisk behov til å bli en gjenstand som først og fremst skal kommunisere et image og en identitet. Man skal ikke lenger bare kommunisere med dingsen, men dingsen kommuniserer altså også noe i seg selv. I det ekstreme tilfellet kan det virke som noe som til og med utgjør vår identitet.

Kanskje også ”en upersonlig billigtelefon” ikke er annet enn et image. I såfall døde en liten del av min identitet den tragiske lørdagen i april. Heldigvis tilbyr de kommersielle psykologne hos Elkjøp ”image på boks”. Det må være en rimelig krevende vare å selge. Ikke akkuratt et standardprodukt. Jeg er imponert over din innsats Mr. Elkjøp-ekspeditør!

Legg igjen en kommentar

