opplevelse

En kjent fremmed

Klokka har passert ett en mandag formiddag og endelig kan jeg dumpe ned på trappa opp til Ibsenskvartalet på Hambros plass der jeg jobber. Det er dags for pause og jeg har lunsjavtale med mine to kollegaer som nå handler baguette til formiddagsmat. Min tålmodighet etter Midtøstenåret mitt er overveldende, og jeg nyter ventetiden. 

Ned trappen strømmer det en gruppe som kan minne om en barneskolegjeng med kontaktlærer. De roper noe. Jeg liker ikke folk som skriker. De kauket et navn, og skuer utover plassen nedenfor der trikk, bil og buss passerer i et høyt tempo foran tinghuset. Kanskje de har mistet noen fra klassen? tenker jeg, før jeg hører at de hyler etter «KATHINKA!». Men, hei, du! Det er jo meg, innser jeg plutselig, og snur meg rundt ennå en gang. Men igjen er den lille gruppen med ropende barn og voksen fremmede for meg. Jeg må nesten smile litt idet jeg forsøker å forestille meg at det KAN være andre her i verden med et gammelt russernavn, og kanskje spesielt i dette folksomme område. De fortsetter å rope. Jeg anstrenger meg for å ikke føle meg truffet av skrikene deres. Det føltes som en liten øvelse. En slags test i å overse, for det er jo ikke meg de vil nå.

Slik sitter jeg å innbiller meg at jeg ikke er inkludert i øyeblikket fram til ett rop gjennomtrenger de øvrige stemmene. Det er min kollega – «Kathinka, der er du, jo! Hører du VIRKELIG ikke alle folka som roper på deg?». Forvirret ser jeg rundt meg og titter på de vennlige, men fremdeles fremmede ansiktene. De smiler og vil håndhilse på meg og utbryter – «Å, næmmen – HEI, Kathinka. Så hyggelig å hilse på deg», «Jeg er Kevin», «Pål her», «Fint å møte deg».

Jeg blir målløs, og forstår pent lite av hva som foregår. Hva har skjedd med verden, og det kalde norske samfunnet jeg trodde jeg var en del av? Og hvor tok den folkesky nordmannen i oss veien? Kanskje er vi litt imøtekommende og nysgjerrig på hverandre likevel?

Salsadansende nordmenn som løsner på slipset under byfestival

Legg igjen en kommentar

