kultur

If you Love the City

Mye blir sagt om Oslo. I min barndom ble hun ikke sett på som en attraktiv by. Blant mine bergensernaboer er hovedstaden heller ikke særlig populær. Men nå som mine foreldre flytter fra barndomshjemmet i Langesund, og jeg ble omgjort til en nomade, ble jeg lysten på å ta en prøvesmak på Oslolivet. Og jeg kan melde – hverdagen i hovedstaden er deilig. 

Parkfestival og matgilde

Klokka ni om morran ruller jeg ned til sentrum på sykkelen fra Carl Berner. Mandag til torsdag jobber jeg for en uavhengig organisasjon – Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF). For første gang får jeg først og fremst jobbe for en sak, og ikke bare for arbeidsgiveren. Her får jeg prøvd meg som forsvarsadvokat i familiegjenforeningssaker. Det er det behov for.

Venner, vin og varme

Når kontoret stenger rusler jeg ut i ettermiddagssola og kan velge og vrake mellom byens mange festivaler, arrangementer og kunstutstillinger. Men best av alt – alle de flotte menneskene – både venner og folk jeg foreløpig ikke kjenner. En spasertur gjennom de forskjellige bydelene kan avdekke fargerike innslag av borgere fra hele verden – oransjkledde munker, smilende rom-folk, elegante vuggende afrikanere og arabere bak grønnskasdisken. All energien gir liv til byen, og det får magen min til å krible.

Som et hippiepar sang til meg idet jeg løp forbi dem langs Akerselva -«If you love the city – the city is your home». Bylivet er ganske godt!

Legg igjen en kommentar

