samfunn

Transportørens byttehandel

Helge er langtransportsjåfør og har ikke for vane å plukke opp haikere. Faktisk ser han dem pent sjelden. Tiden for haikere er liksom over. Selv om han brukte å haike på kryss og tvers i Norge da han var ung, bidrar han lite til haikestatistikken nå for tiden. Men forrige uke stoppet han langs veien for en reisende med tommelen ut. Det var meg.

Tommel opp for gode haikeopplevelse

Min storesøster hadde tatt meg med på skitur på Dovre, og da hun skulle hjem, nordover mot Trondheim, og jeg sørover mot Oslo, valgte vi å haike hver vår retning for å komme tidligst mulig hjem. Førstemann inn døra skulle spandere en flaske rødvin til deling med den andre. Etter å ha tilbrakt noen minutter på en nedlagt bensinstasjon på Dombås i Oppland med utstrakt hånd, slapp en hvit større lagerbil opp farten, stoppet og sveivet ned vinduet. «-Helge», sa den godt voksne sjåføren, og så spørrende på meg.

Helge er uføretrygdet som følge av en ulykke på arbeidsplassen. Han slo skuldra under et snekkeroppdrag og fikk klar melding fra legen om at nå var det på tide å legge fra seg hammeren. Dårlig nyhet for denne karen som liker å skape. Nå kjører han varer for Tipp Transport i Telemark. Han leverer varer av forskjellig slag – en dag har han høyteknologi til 25 millioner i bagasjerommet – andre dager er det et lekestativ for en barnehage som må leveres før ferien er i gang. Denne dagen hadde han vært i Ålesund og levert varer til Statoil, og kjøreturen hadde vart siden halv ni om morran. Når jeg fikk skyss var klokka blitt fem, og Helge kjente at han trengte litt selskap i bilen for å holde øyelokka oppe.

Som ung bergenser flyttet Helge til Østlandet i inspirasjon fra værmelderne. Siden har han bodd i den mindre regntunge delen av Norge, men gir fremdeles uttrykk for at Bergen er det fineste stedet i riket. Hva som gjør denne byen så spesiell er vanskelig å si, men Helge undres om kanskje er det fjellene som isolerer folket og gjør patrioter av dem. Som barn ble Helge vant med å knytte relasjoner til ulike plasser. Moren dro med seg familien på stadig nye flytteprosjekter, men nissen ble alltid med på lasset. Også da familien mistet en av sine sønner, flyktet de fra problemene og moren meldte dem inn i Jehovas Vitner. På dette tidspunktet var Helge bare barnet, og fulgte lydig morens valg. Gjennom ungdomsårene og voksenlivet strevde han med å finne sin plass i det religiøse miljøet, og valgte å trekke seg ut etter å ha passert 40. Det bød på skilsmisse og en risiko for å miste kontakten med sine tre døtre nær myndighetsalder.

Bruddet med menigheten ble en befrielse for Helge. Han kunne fortelle om mange paradokser mellom teologi og handling innad i samfunnet. Nå ser han ikke at religion er med på å skape noe godt, men istedet begrenser mennesket. Helge finner mening med det harmoniske. En 24 fots seilbåt er hans elskerinne, og med henne nyter han det gode liv seilende til Skagen for å møte danske venner i rusen av rødvin og folkemusikk. «En ensom ulv», vil kanskje noen si – «et godt menneske», vil jeg hevde. Han er trygg på seg selv, og ville for eksempel ikke hatt problemer med å ta seg en tur til Thailand i løpet av det norske vinterhalvåret. Kompiser vil la seg skremme av asia-stempelet, men Helge vet hvor han står.

Samtalen blir brutt av SMS fra min storesøster. Hun har kommet hjem allerede – halv åtte var turen hennes over. Jeg avbrøt haikeprosjektet i Porsgrunn klokka elleve om kvelden og vinket farvel til min nye venn. Da ble jeg erstattet med en ‘Red Bull’, og Helge ble erstattet med buss. Førstemann-hjem-konkurransen med storesøster tapte jeg med glans. Det gjør meg en flaske rødvin fattigere – men samtidig en livshistorie rikere.

Denne tjenesteutvekslingen var mitt og Helges bidrag for å tilbakeføre byttesamfunnet. Det skal bygge på tillit, og det vil skape mer glede.

Legg igjen en kommentar

