kultur

Palestinsk mat og jødisk måltid

Bestemor Imm'George bak et gigantisk fat med tradisjonell palestinsk lunsjmat - aubergine og squash fylt med ris og kjøtt

Mat spiller en viktig rolle i samtlige kulturer. Under oppholdet hos min palestinske bestemor i Jericho gikk samtaletemaene i ‘lage mat,’ ‘spise mat’ og ‘tidspunkt for neste måltid’ – riktignok delvis grunnet min svak arabiskkunnskap. Spiste jeg for sakte ville hun forsyne meg før jeg rakk å si «bon apetit», og lå det noe igjen på asjetten ville hun ikke være sen i en ny invitasjon om å «QOLI, QOLI!» (spis, spis). Dette ligner imidlertid ikke min matopplevelse under shabbatfeiring i Israel noen uker etterpå.

Denne religiøse begivenheten fikk jeg og ei venninne ta del i da vi fikk invitasjon på stående fot om å delta under jødenes ukentlige helligdagsrituale fredag kveld. Vi hadde gjort tapre forsøk på å smiske oss innpå lokale israelere under fredagens kveldsbønn ved Klagemuren i Jerusalem i håp om at noen ville ta oss med til deres jødiske hjem. Etter en liten time med haltende tilnærminger fikk vi napp, og fulgte etter en rakrygget eldre kar med kippa hjem til hans 100 år gamle steinhus i det jødiske kvarter i gamlebyen.

Vi trippa utenfor entreen hans noen sekunder før dørene åpnet seg og vi ble invitert til å tre inn i den varme atmosfæren der det oste av ro og velbehag. Vår overraskende tilstedeværelse var som den mest naturlige ting i denne verden. Her møtte vi en kjærlig familie bestående av foreldrene og med deres to barn, en sønn på 10 og en datter på 3. Mannen satte scenen fra begynnelsen av og rettet fokuset mot den enkelte gjest og samværet vi delte under shabbatmåltidets fem retter. Jeg og min venninne ble som de ubudne gjestene vi var plassert i sofaen, men rykket stadig opp i rekkene idet enkelte måtte gjøre retrett, og etter noen timer fikk jeg sete ved vertens side.

Jødenes fredagsbønn ved Klagemuren som innleder Shabbaten

Samtalene rundt bordet dreide seg om jødedom, folkets historie, selvoppfatning og identitet. Jødene hadde en akademisk og teoretisk vinkling, og etter min oppfatning til tider noe svevende. Det snakkes om fred og det å leve i harmoni uten å dømme hverandre, og talen kan sjarmere selv en hardbarka aktivist. Likevel klarer jeg ikke unngå å stiller meg selv spørrende til hvordan disse levereglene anvendes i det praktiske liv.

Det er vankelig å holde det politiske bildet i Israel og Palestina på avstand under et slikt møte, men samtidig er det ikke en konteksten for konfrontasjon. I tillegg opplever jeg det som et tabu å dele en slik familiær og privat stund med mine palestinske venner som lider under israelernes lederes undertrykkende regime. Man befinner seg plutselig mellom barken og veden og jeg undres – hva er vår rolle som internasjonale aktører i en konfliktsituasjon der de involverte partene lever i et tillitsvakum? Det å ta del i en shabbatmiddag uten å måtte legge skjul på at jeg også jobber for en palestinsk organisasjon er kan hende et skritt på veien til å sameksistere tross religiøse og kulturelle forskjeller.

Så er «mat og måltider» kanskje ikke et enten-eller-spørsmål – men alt til sitt bruk. Noen dager må en falaffelsandwish få lov til å forbli en falaffelsandwish, hverken mer eller mindre. Ved andre anledninger handler maten om å dele en opplevelse, mennesker imellom, eller overfor deres gud. Uansett er det utrolig å få anledning til å være gjest under begge parters tak, men samtidig en vankelig erfaring å dele på en god måte.

2 thoughts on “Palestinsk mat og jødisk måltid

  1. Åhr, jeg blir sulten når jeg leser dette!
    Jeg tenker at det hadde vært litt respektløst (og skummelt!!!) å begynne å snakke politikk i den settingen, med mindre de la opp til det. Jeg skjønner godt at dette ikke passer seg å dele med dine palestinske venner, men du skal jo hente erfaringer og kunnskap fra hele Palestina/Israel, og da er det greit for deg å kjenne både jødene og palestinerne.

  2. Veldig glad for at jeg faar anledning til det, ja. Men det er ikke bare moro at det likevel oppleves saa vanskelig. Man kan nok ikke sjule at et opphold som dette farger en, heldigvis.

    Maten var…nyydelig!

Legg igjen en kommentar

