opplevelse

Bestemors virkelighetsflukt

Denne januarmåneden har jeg fått leve med en palestinsk dame i sekstiårene. Jeg har kommet tett innpå livet hennes, hvilket har vært et interessant avbrekk fra mitt eget. Opplevelsen vil gå inn i arkivet som noe annerledes, og for ikke å unngå å nevne rolig.

Imm’George og jeg har tatt følge til jobb, der jeg har observert henne i full sving på matproduksjonsprogrammet i organisasjonen der vi begge jobber. I lag har vi kokkelert de mest utsøkte hverdagsmåltider, og sammen slått ihjel de syv lange timene fra vi kommer hjem etter arbeid og fram til leggetid. Det har blitt mange ledige timer, og nå, ved hjemreisetidspunktet, begynner jeg å sette umåtelig stor pris på stillestudene våre. Min palestinske bestemor er et fabelaktig kvinnfolk!

Dama har beriket meg på mange vis; for eksempel ved å holde kontinuerlig arabiskkurs, fore meg som en gås i et tappert forøk på å dekke hoftebeina mine, og lære meg å takle stillheten. Men av de mer initiativrike aktivitetene vi har bedrevet, ragerkortspilling høyest på lista. Et kortspill hun har lært meg er “Ashnabi”, og det kan ta virkeligheten bort fra enhver. Her må alle hjerneceller aktiveres for fullt. En liten innføring følger:

Navn: Ashnabi

Egnet for: 3 til 5 spillere

Type: kabal/Gin Rummy, to kortstokker

Overordnet mål: bli kvitt kortene på handa

Spillerne får utdelt 7 kort hver og resten av den doble bunken legges på bordet med bildesiden. Spillet kan begynne og en runde betinger at deltagerne, i tur og orden, enten trekker inn ett kort eller legger ut en eller flere serie på bordet. Det er godtatt å både trekke inn og legge ut. Dette er måten å bli kvitt kortene på.

En serie defineres ved at man har tre eller fire like innen en verdi, 5’ere eller knekter men kun i forskjellig farge, eller at man har en serie bestående av tre eller flere kort innen samme farge, hjerter, spar, spar eller kløver. Når du har lagt noe på “eget” bord kan du også bidra i andres serier. Videre kan du plukke fra hverandre de stigende seriene eller de like kortene slik at det sammenfaller med de kortene du har på hånda, så lenge du alltid sørger for at de kortene som allerede var lagt ut blir inkludert i en tidligere eller ny serie du lager. På denne måten vil deltageren operere med en dynamisk kabal der spilleren som har utspillet har fullt herredømme over bordet og de utlagte kortene. Spilleren må foreta seg noe, og kan han ikke legge ut ett eller flere kort, enten på en ledig plass, eller ved å flytte på serier, må han trekke inn fra bunken.

Den første som har kvittet seg med kortene på hånda har vunnet. Poengfordeling skjer ved at de tapende spillerne teller opp antallet kort de har igjen på hånda og denne verdien trekker spillerens sum opp. Vinneren etter utallige runder er den med lavest poengsum. Og sannheten må fram hvis rettferdigheten skal seire – JEG VANT!, men bare en gang, da.

Takk for en fantastisk og meget interessant januar, Imm’George! Denne tiden vil jeg sent glemme. Ana mabsuta miník, Imm’George. Halla eindi eili min Falestin – SHOKRAN ektir. Bahibbík, Mama!

4 tanker om “Bestemors virkelighetsflukt

  1. Du skriver så levende og godt, Kathinka. Du gjør virkelig en forskjell for de menneskene du kommer i kontakt med. Vi har fått ett nytt medlem i Omsorgsrådet her i Vest-Agder RK, en flott kvinne fra Palestina som er morsmålslærer, egentlig utdannet engelsklærer fra Palestina. Kan jeg få gi henne bloggadressen din? Klem fra Berit

Legg igjen en kommentar

