kultur

AVTALE! – hvis Gud vil…

Arabisk er et 2000 år gammelt språk og er av verdens mest utbredte da omkring 200 millioner mennesker har arabisk som morsmål. Det tilhører den semittiske undergruppen av den afroasiatiske språkfamilien, og er nært beslektet med hebraisk. Arabisk står sentralt i den Islamske kultur og tradisjon, – eksempelvis er Koranen originalt skrevet på arabisk.

Det er og noe som fascinerer meg med det arabiske språk. Det er svært systembasert og du kan gjette deg til mye som låter uforståelig så lenge du har skjønt grammatikken. For eksempel vil pronomen i en setning framgå av substantivet. I den norske språk er «å ville» et verb, men dette kan du ikke ubetinget regne med hører til samme ordklasse på arabisk. Dersom «vil» benyttes som substantiv vil pronomen bøyes på følgende vis:

Jeg vil : Ana bidd-i

Du (m) vil : Inte bidd-ak

Du (f) vil : Inti bidd-ik

Han vil : Huwwe bikk-o

Hun vil : Hiyye bikk-ha

Vi vil : Ihna Bidd-na

Dere vil : Intu bidd-ku

Dem vil : Humme bidd-hom

Og slik bøyes alle substantiv, – som min bil, din datter, vårt hus osv. Dette kan gjøre arabisk til et stikkordspreget språk der fyllord som «er» og «blir» ofte utelukkes, hvilket passer meg bra. Når man lærer et nytt språk tar en jo ofte seg selv i å snakke på en utrolig overfladisk måte – «jeg trøtt», «etter time», «har nøkkel». Men på arabisk er ikke dette nødvendigvis en så halvgalen setning – «ana tabane», «baden se’a», «eind-i muftah». Her er det tydeligvis bare å lage en bokstavsalat av de orda en kan og satse på det beste. Og hvorvidt en setning er en påstand eller et spørsmål avhenger av tonefallet – rekkefølgen på ordene som inngår i setningen er stort sett den samme og spørreordene blir ikke like ofte brukt som i det norske og engelske språk.

Et annet aspekt ved språket er at det fungerer som en sentral kanal for å uttrykke kulturelementer. Å skille arabisk språk og kultur er nesten som å snakke om «Per». Uten å inkludere «Pål og Espen Askeladden». Det gir bare ingen mening. Dette opplevde jeg som ganske frustrerende i begynnelsen av oppholdet når jeg og en kollega hadde en lengre forhandlingsrunde før vi fikk inngått en avtale. Vi ble enige om alle detaljer og det hele så ut til å gå i boks. Jeg sier «Bænkers – sånn blir det!» og han svarer «Insh’allah» (hvis gud vil). Da blei jeg ganske oppgitt – kan ikke folk se å ta oss utenlandske ungdom på ALVOR! Men dette handler altså ikke om mottagerens sosiale status, eller om avtalen tas seriøst eller ei. Gud gjennomsyrer hverdagen til en araber, og fremtiden er kun kjent for Ham. Hvorvidt avtalen oppfylles er utenfor menneskets kontroll.

Som menneske kan man ikke sette seg over den guddommelige makt og garantere morgendagens gjøremål. Gud lar ting skje eller forhindrer hendelser – «El Hamdulilla» («og takk Gud for det») fordi «Allah akbar» («Gud er god»). Så når naboen kræsja bilen idet han skulle levere tilbake en take away argila (vannpipe) til restauranten, så kunne han ikke annet enn å takke sin allmektige Gud – trolig vil innsamlingen av penger for reparasjonsutgiftene bringe noe godt i livet hans. God holdning spør du meg, særlig fordi jeg hadde skriki meg til vannpipekjøpet.

Om jeg vil si meg enig med vår svært så upedagogiske arabisklærer som uttalte – «It’s not difficult – arabic is just like english!» er jeg nok i tvil om, men at det er gøy, det kan jeg skrive under på. Særlig når man får ståtra fram noen gloser og ser palestinernes fryd over forsøket på å kommunisere.

Jeg ville kanskje ikke vinket farvel, hverken digitalt eller ved et faktisk møte, på denne måten i Norge, men her i Jericho er det en selvsagt frase:  «As-Salaam-Alaikum» – fred være med deg, min venn.

Legg igjen en kommentar

