opplevelse

Fra det folketomme fjellandskap til et sjokpakka jallamas

»Leirvassbu  ligger i hjertet av Jotunheimen, 1400 meter over havet. Her møtes fire daler og fjellmassiver og tinder spisse som spyd, skyter i været på alle kanter. På dagstur herfra er det tilgang til over 100 topper over 2.000 meter. Mange av disse er klatretopper, men de fleste kan bestiges med vanlige fjellstøvler. Og ikke minst, de aller fleste kan bestiges og kjøres på ski. Det er nærmest uendelig med muligheter i alle himmelretninge»

Dette var utgangspunktet for to måneder av min sommertilværelse i totusen og ti. I begeistring over de utrolige naturomgivelsene og min glede over frihetsfølelsen av å bli bergtatt av fjellheimens mystikk tilbrakte jeg trolig 5 timer hver dag på å bestige topper i området. Ettersom begeistringen for matforsyningen på totusenmeters høyde ikke kunne måle seg med entusiasmen for turgåing, gjorde jeg meg noen tanker om hvor hardt man kan presse kroppen fysisk sett. Ønsket om å eksperimentere for dristig med denslags er vel ikke å anbefale, så jeg begrenset det til en spekulasjon om kroppens bristepunkt.

Teorien kan overføres til Palestina, selv om det neppe er fysikken som får hardest medfart i dette dalføre. Med falaffel, hommos og søtkaker i enhver sving tror jeg ikke at skrotten forsvinner med det første. Imidlertid går det hardere utover hue.

TURBESKRIVELSE: Langesund – Beit Sahour, tur-retur

 – Sesong: året rundt
– Tur fra startstrek beregnet til: 8 måneder
– Rutekode: pal2012
– Kartblad: «Innføring i politikk», «Ressursfordeling 300″, «Etikk og moral: trinn 10″, samt Toran, Talmud, Koran, og Bibelen, og glem ikke: mine, dine og våre fordommer som andre tror du har.
– Terreng: ulent
– Merking: uopptråkket løype
– Lengde i km: sirkulær

Etter et halvt år i Palestina føler jeg at jeg har stått på scenen i Araberstrøka siden flyet landet. I rampelyset får en all oppmerksomhet, store mengder respons og ikke minst applaus, hvilket gir deg et enormt energitilskudd. Men så skal det sies at du også gir enorme mengder av deg selv. Og mulighetene for å tre ned fra scenen er svært begrensede. Du blir beglodd, kommentert og pekt på hvorenn du går, og som internasjonal vil en alltid forbli en fremmed, uansett hvilket hverdagsliv du klarer å skape for deg selv.
Hvis ikke dette ikke var nok, kan Midtøsten toppen det hele med fraværet av privatliv, hvilket er et begrep uten nevneværdig betydning i den arabiske kultur. Selv våknet jeg opp kl 08:25 med bestemoren til ei palestinsk jente jeg overnattet hos, på madrassen der jeg sov. Kvelden i forveien hadde jeg og min søster dratt i gang ukelelejam, vaskebøttetromming og Hallingdans i stuen deres som vi var så heldige å innta, uten egentlig å kjenne noen i huset, foruten en bitteliten, nesten usynlig, link til familiens eldste datter. Ja, palestinerne er fantastisk gavmilde og du kunne garantert levd gratis på basis av ditt hvite fjes og blonde krøller, men hvor lenge den folkeskye nordmannen i meg kan overlevd på denne måten er heller tvilsomt.

Kropp og sjel kan nok tynes på mange vis. Og en ubalanse vil nok synliggjøres først når testen er overstått. Utfallets form vet jeg intet om, men kjære norske venner – bli ikke skremt om Kathinka skulle bryte ut i hysterisk krampegråt fordi forbipasserende ikke smiler og hilser i det norske bybildet, slik jeg har vendt meg til fra østlige strøk. Nå er dere advart, over og ut.

Legg igjen en kommentar

