utdanning

Det skjulte hierarki

Mitt første møte med Midtøstens arbeidskultur overrasket meg idet jeg forventet å bli plassert på gulvet med kaffiansvar for kontorets herrer. Ikke måtte jeg trakte kaffe og heller ikke børste skoa til dresskledde gubber. Dette overbeviste meg om utvikling og likestilling for Palestina. Den naive trua varte i noen måneder. Nå, etter å ha fullført noen arbeidsoppgaver i jobbsammenheng, vet jeg bedre. Her organiserer vi oss i henhold til rangstigen fremdeles.

JAI’s kontor, 13.12.2011

Tilstedeværende: Manager Nidal, Media officer Ibrahim, Youth Coordinator Yazan og volunteer Kathinka

Lydnivå: som i graven

Aktivitet: tastaturtasting

Atmosfære: selvstendig arbeid pågår – ikke forstyrr!

Arbeidsoppgaven jeg har fått tildelt for dette halvåret har bydd på  redaktøransvar for vårt årlige magasin som skal publiseres før året er omme. En svært avgrenset oppgave og det overlapper i liten grad det de ansatte bedriver. Jeg trives med å jobbe selvstendig og var entusiastisk over å få vist en så stor tillit som ansvaret tilsier. Om ledelsen har tro på at jeg vil gjøre en god jobb, eller om de egentlig ikke har så store forventninger er jo noe man kan lure på, men betyr det egentlig så mye når jeg kan sette litt farge på et magasin som distribueres i et tusentalls eksemplarer?

Så jeg går i gang med liv og lyst og får liten grad av veiledning, men mottar tips når det behøves. Og når jeg kan vise til enkelte resultater eller framgang får jeg klapp på skuldra, men blir sent tilbake på pulten med justeringsordre. Dette pågår til resultatet utgjør en grov kopi av hvordan kontoret ville utført oppgaven selv. Jeg undrer meg over hvor mye Kathinkafarge som gjenstår, og får en viss følelse av å bli plassert i ei sandkasse der jeg kan leke meg fram til sjefen avdekker sandslottet han bygde selv, allerede før jeg fikk tildelt lekegrinnmissionet.

Delegeringen later til å være romslig, men så snart du har utført oppgavene kan arbeidsbeskrivelsen endres og du må gjøre arbeidet på nytt. Det betyr gjerne ikke bare å måtte forandre arbeidet, men i realiteten utføre nytt arbeid. Oppgavene er detaljregulert, uten at det kommer ikke direkte til uttrykk. Skuffelsen blir stor for en som elsker å tenke utenfor boksen.

Oi, nå roper sjefen. Snakkes!

One thought on “Det skjulte hierarki

  1. Er denne blooggen også et slikt eksempel. Hvor oppdragsgiver gjennom ditt tastatus lirket fram erkjennelsen om at Kathinka egentlig liker å tenke utenfor boksen? Det er jo en imponeerende erkjennelse…..

Legg igjen en kommentar

