kultur

Tryne i tempeltrappa

Er det ikke rart at man kan bli usikker på hvordan en skal te seg når man er i en religiøs setting? Plutselig veit man ikke riktig hvordan en skal sette den ene foten foran den andre uten å fornærme folk som har en guddommelig overbevisning som man selv kanskje ikke har noe særlig forhold til. Jeg har hatt et par slike opplevelser de siste månedene i dette Hellige Land.

De siste månedene har hatt et lite jobbprosjekt der jeg har oppsøkt mann i gata for å avdekke folkeoppfatningen om FN-initiativet. Jeg valgte da å slå av en prat med Imamen i moskeen like ved hybelen min. Klokka var fem på fire og jeg ba han signere en plakat der jeg samlet inn meningene til mitt lille utvalg av palestinere. Siden underlaget var litt ruglete græbba jeg til meg ei bok fra hylla i nærheten og i samme øyeblikk skvetter Imamen til med et skrekkslagent uttrykk i fleisen. Jeg måtte jo forstå at denne boka, altså Koranen!, ikke skal berøres før jeg har tatt et bad med en grundig kroppsskrubb. Å bruke den hellige skrift som underlag var min billett ut av moskeen. Det passa herr Imam bra, fordi han skulle rekke ettermiddagsbønnen klokka fire, og det gjalla bra i høyttalerne i det jeg traska krumbøyd hjem.

Andre møter med muslimske rutiner har vært å snuble over en beende kunde blant boksematen i butikken under Id. Eller en ukjent vane  – plukke opp alle tomme røykpakker med påskriften «Ramallah» når sigarettene er produsert i denne palestinske byen, for så å brenne teksten. (ram)ALLAH skal nemlig ikke befinne seg på bakken. Og da skal det også nevnes – palestinere røyker. Mye. Og jeg vil ikke skryte av deres evne til å bruke søplebøtta. Det ble mange stopp under den byvandringen, kan du tro.

Heller ikke i Israel slipper man unna den konstante usikkerheten i møte med religion. Jeg skulle spørre om veien til en synagoge i Jerusalem, og i mitt hode var det en brillint idé å høre med den ortodokse jøden som venta på bussen like ved. Erre noen som kan gi meg en presis veibeskrivelse, så må det da værra han. At han kjente ruta til synagogen er nok en ting, men at han vil avbryte sin kontinuerlige bønn for å konversere med en norsk hippiehøne er nok heller tvilsomt.

Nok en forvirra Kathinka var å skue da hu tok turen til Gamlebyen i hovedstaden. Plutselig har jeg rota seg inn i Bakvendtland idet folk kommer ryggende mot meg. Der står jeg midt i mynderet av jødiske kvinner og veit ikke riktig om det er jeg som står stille og om det er tempelet som har begynt å bevege på seg. Svaret var jo enkelt – man viser ikke ryggen til Gud og må derfor gå baklengs idet Klagemuren forlates. Klagemuren? Akkurat.

Jeg blir fremdeles ganske forfjamsa, og lurer på hvem vi egentlig utfører disse hellige handlingene for – i respekt for Gud, eller for trosfellesskapet? Eller er det kanskje noe vi gjør for å demonstrere en avstand til andre trossamfunn? Hva tror du?

Legg igjen en kommentar

