ideer

Jamila Palestina

Mennesker har gode intensjoner, og vi prøver alle å gjøre vårt beste. Vi er jo tross alt folk. Det kan være vankelig å huske på her nede. Spesielt når handlinger synes å skape noe godt for en lukket gruppe, og stor lidelse for røkla.

At man strekker seg lengre overfor en krets framfor den vide verden er et universalt menneskelig handlingsmønster, men at man ikke griper inn når ukjente får sitt menneskeverd krenket, er uakseptabelt. Likevel kan det være av verdi å vende tilbake til grunntanken om at enhver gjør et tappert forsøk på å skape glede her i verden.

Og det er mye glede å spore i dette fargerike landet. Vakrere befolkning skal du se langt etter. Det meste er «mish mushkila» (ikke no’ problem) og  ønske om å bety noe for hverandre er overveldende og ikke minst inspirerende. Når jeg går til jobb hilser jeg hver dag på bakeren Zenna, som ikke snakker et kvekk engelsk, men smiler så begeistret at jeg frykter han vil ramle av stolen og snuble inn i steinovnen når han vinker entusiastisk. Handler vi hos ham nekter han å ta betaling, så vi har utviklet ei litta rutine på at jeg bringer fiken fra hagen vår og tar imot rykende ferskt steinovnsbrød på resiprositet.

Jeg er misunnerlig på israelerne – for palestinere er et høflig og tålmodig folk å ha som fiende. Her har jeg mye å lære. Dagens arabiske ord: Jamila – Vakker

2 tanker om “Jamila Palestina

Legg igjen en kommentar

