ideer

Olivenhøsting for innsikt

Akkurat nå sitter jeg utenfor min egen hybelleilighet og venter på at Linda med nøkkelen skal dukke opp. Jeg er låst ute, men smører meg med tålmodighet. Hun kommer nok snart, skal du se.

Mens jeg slår ihjel tiden og betrakter gatelivet utenfor den låste døra tenkte jeg at situasjonen kan minne om selve konflikten. Palestinerne har land de ikke har tilgang til. De har drømmer de ikke får leve ut. Og folket har ideer som ikke blir hørt. Men for mitt vedkommende slipper jeg å se gjennom stuevinduet mitt hvordan naboen tar seg til rette i god’stolen som jeg satt i i dag morres. Heller ikke krenkes mitt menneskeverd mens jeg sitter på dørmatta. Fra balkongen vår kan jeg så vidt skue nybyggerne rett utenfor Betlehem. Det virker som kolonien på palestinsk jord vokser hver dag, og i takt med utbyggingen eskalerer sinne. Denne land grabbingen er helt uforståelig for meg. For å ta det ufattbare i nærmere øyesyn tar jeg og en liten gjeng aktivister turen til Nablus i morgen – en by av en veldig annen kaliber og hvor okkupasjonen er mer synlig. Før følelsene eksploderer er planen å oppsøke aktører i Israel.

Vår lille NGO bidrar i debatten gjennom formidlingsarbeid. Du inviteres nu til å delta i vårt prosjekt. Gjør som palestineren på bildet og meld deg på olivenkampanjen vår 15. – 24. oktober på Vestbredden. Under olivenplukkingen får du både vise solidaritet med palestinere og lære mer om situasjonen i området. Det er også lagt opp til å kjenne på atmosfæren og ta del i folkelivet i Jerusalem og Betlehem.

http://www.kfuk-kfum-global.no/Bli+med+p%C3%A5+olivenplukking+15-24+oktober.b7C_wlbWYE.ips

Legg igjen en kommentar

