ideer

Rabbit hole i ingenstatsland

04:22 forsvant nattesøvnen og jeg har ikke annet råd en å deise ut av senga uten å lage et for voldsomt brak. Linda sover femti små cm ved siden av meg og så vidt jeg vet har hun ønske om å få mer en fem timers søvn. Vi er begge dratt tilbake til barndommen og er på feriekoloni. Men ikke for å bygge engangsbåter i papp, slik vi frydet oss over på barneleirparadiet Oksøya for ti år siden. Men definitivt for å «Ta sjansen».

Dette må du forresten ikke si til noen. Jeg må senke stemmen litt, her jeg sitter i tussmørke kl 06:12, før servitøren har satt på vann til frokostegga, uten en levende – eller hvert fall våken – sjel i nærheten. Om 10 (!) DAGER (æææ!) flytter jeg til Palestina.

Jeg og frøken Linda og femten andre spenningssøkende og lærevillige ungdom fra fire forskjellige land, henholdsvis Sir Lanka, Palestina, Kenya og Norge, skal swopes. KFUK-KFUM Global, den internasjonale seksjonen i denne ungdomsorganisasjonen for fred, rettferdighet og utvikling, trekker i trådene og sender ungdommene ut av comfort zone så snart de har herda deltagerne side ferdig under et tre ukers prep-course her i Oslo.

Nå er det altså bare en god uke igjen før flyet mitt letter til Midtøsten. Nært i tid, men fjernt i sinn. Og delvis fjernt fra kartet (?) Og siden landet er et land uten stat og et området man ikke skal entre uten en god porsjon utfordringer er det også et poeng at inntrengerne ikke snakker så høyt om sine reiseplaner. Denne nyopprettede bloggen skal stenges og alle spor skal viskes ut før de i realiteten er satt.

Hvis du har lyst til å følge mine opplevelser og delta i min prosess i møte med det land som er hellig for fler er du svært velkommen. Du må gjerne lese, kommentere og korrigere. Mitt mission her er å fortelle om det jeg observerer og dele mine refleksjoner i møte med mennesker og kultur, samfunn og politikk. Jeg har ikke planer om å miste meg selv i dette konfliktfylte området og bloggen vil nok bære preg av det – jeg er ikke BBC. Den finnes jo fra før av.

Jeg sier som Morpheus «This is your chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes».

Håper du blir med meg. Jeg trenger følge på veien.

En tanke om “Rabbit hole i ingenstatsland

Legg igjen en kommentar

